Enhanced Audio Compression 3

Autor: Grzegorz Barański, 30 maja 2012 13:02:33

Enhanced Audio Compression 3”, czyli Dolby Digital Plus, to nazwa, która przeciętnemu odbiorcy naziemnej telewizji cyfrowej mówi zapewne niewiele. Jednak zapewnia dużo lepszą jakość dźwięku od swojego poprzednika i choćby z tego powodu warto mu poświęcić więcej uwagi. Tym bardziej, że za sprawą procesu cyfryzacji, E-AC-3 ma szansę całkowicie zmienić znaczenie słowa „standard”.

 

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Infrastruktury DD+ ma w przyszłości stać się jedynym obowiązującym systemem kodowania dźwięku. Bez względu na to, czy pod słowem „przyszłość” kryje się rok, dwa lata, czy dekada, warto już teraz dogłębnie przeanalizować pod tym kątem możliwości swojego tunera. Przezorność może okazać się doskonałym sposobem na uniknięcie niespodzianek.

 

Eksperyment Absolutnie Celowy


Ku zaskoczeniu wielu odbiorców, jako pierwsza z duchem czasu postanowiła pójść Telewizja Polska. W połowie 2011 roku TVP 1 rozpoczęło nadawanie swoich audycji w standardzie audio E-AC-3. Eksperyment okazał się niezwykle istotny z punktu widzenia mniej świadomego odbiorcy. Dzięki zabiegowi TVP, każdy mógł się przekonać, jak jego tuner DVB-T radzi sobie z nietypowym sposobem kompresji dźwięku. Cisza w głośnikach powinna być jednoznacznym sygnałem, że „box” zlokalizowany w pobliżu telewizora już wkrótce może okazać się całkiem gustownym zbiorowiskiem kurzu. Powód? – Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury, Dolby Digital Plus ma stać się w przyszłości jedynym obowiązującym systemem kodowania dźwięku – mówi Bartłomiej Kaczmarek z Evolve. Kiedy już najwyższa jakość audio stanie się standardem, urządzenia STB, nieradzące sobie z obsługą DD+, będą praktycznie bezużyteczne.

 

Dźwięk Doskonały


Jak się okazuje, w dobie naziemnej telewizji cyfrowej obraz High Definition to dopiero połowa sukcesu. Jego drugą część stanowi, niemniej istotny, dźwięk. Dolby Digital Plus można porównać do standardu Full HD, w odniesieniu do fonii. Jego jakość najlepiej obrazują liczby. Poprzednik DD+ obsługiwał pięć kanałów audio z bitrate na poziomie 640 kb/s. W przypadku standardu E-AC-3 maksymalna ilość kanałów została podniesiona do trzynastu, natomiast przepustowość może wynosić aż 6,144 Mb/s. Nie trzeba być przesadnym audiofilem, by zdawać sobie sprawę, że to wynik o niebo lepszy. Przeszkodą na drodze do rozkoszowania się dźwiękiem doskonałym może się jednak okazać tuner DVB-T. – Odbiór sygnału nadawanego w Dolby Digital Plus jest możliwy jedynie za pośrednictwem urządzeń kompatybilnych z tym systemem – mówi Bartłomiej Kaczmarek. – Do wąskiej grupy tego rodzaju produktów, które na polskim rynku mają na razie jeszcze niewielu reprezentantów, należą m. in. tunery Evolve Andromeda i Galaxy – dodaje.

Dolby Digital Plus to doskonały dowód na to, że prędkość ma spore znaczenie, nawet jeżeli chodzi o dźwięk. Jeżeli nadawcy zdecydują się pójść za ciosem i E-AC-3 stanie się równie popularne, jak High Definition, znaczenie słowa „standard” może ulec poważnej modyfikacji.

Źródło: Informacja prasowa

 

« Wróć do listy newsów

Komentarze

Nie ma jeszcze komentarzy - dodaj pierwszy!

© TechWorks 2005-2011. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt: Ratyodesign